B.B. King.

King of the Blues.

Lytt til denne presteren pa hva det tar.

Hva det tar er en lydpodcast pa iTunes produsert av American Academy of Achievement, med intime og avslorende samtaler med innflytelsesrike ledere i de ulike feltene for arbeid: musikk, vitenskap og utforskning, sport, film, teknologi, litteratur, milit r og sosial rettferdighet .

Jeg tror at det er et sted for a spille gitar. Det er et sted for a synge bluesen.

Grammy Award for livstidsoppnaelse.

Riley B. King ble fodt til en familie av fattige delkroppere pa en plantasje n r den lille byen Itta Bena i Mississippi Delta. Kings foreldre skilt da han bare var fem, og moren tok ham til a bo i det n rliggende fjelllandet i Kilmichael, Mississippi. Ved atte ar gammel jobbet han med en voksen i feltet. Han var bare ni da hans mor dode. Han fant inspirasjon i den afroamerikanske kirkens musikk. Han dromte om a bli en gospel sanger og l rte gitarens rudiment fra sin predikant. Han arrangerte med sin arbeidsgiver a skaffe seg sin forste gitar og l rte seg videre med postordre instruksjonsboker.

1948: B.B. King, & Beale Street Blues Boy, & rdquo; i en alder av 23, annonserer sitt show pa Memphis radiostasjon WDIA.

I sine tenaringer dro han ut av skolen og kom tilbake til Delta, hvor han kjorte en traktor pa en stor plantasje. Pa hans off-timer sang han for liten forandring pa gatenhjorner i de n rliggende byene, og noen ganger besokte sa mange som fire byer pa en enkelt kveld. Han ble ogsa med i sma gospelgrupper og oppfordret de andre sangerne til a bli med pa a forlate plantasjens liv for byens muligheter. Til slutt bestemte han seg for a ga alene, og hitchhiked til Memphis med $ 2,50 i lommen. Til en gardgutt var byen et skremmende syn, men han kunne bli en gang med sin fetter, den velkjente bluesman Bukka White, som hjalp ham med a finne veien i byens musikkirkler.

Etter et ar med a spille pa gata og l re fra andre utovere som samlet seg pa Beale Street, ble han gitt en mulighet til a utfore pa bluesangeren Sonny Boy Williamsons popul re radioprogram. Snart spilte han i lokale nattklubber og ble gitt en vanlig plass pa en svart-radiostasjon. Som en radiopersonlighet ble han kjent som Beale Street Blues Boy, senere forkortet til Blues Boy & rdquo; Konge.

Han lagde sitt forste opptak i 1949 og utgav seks singler for aret var ute. Han ble signert pa en langsiktig opptakskontrakt og begynte a spille i smabyens kafeer, jukeforbindelser og landsdanshaller i regionen, sa langt unna som han kunne reise og fortsatt komme tilbake i tide for sitt radioprogram. Pa hans off-timer sang han for liten forandring pa gatenhjorner i de n rliggende byene, og noen ganger besokte sa mange som fire byer pa en enkelt kveld.

B.B. King og hans varemerke Gibson gitar, Lucille.

Han spilte pa en dans i Twist, Arkansas da en kamp brot ut pa dansegulvet. En petroleumslantern falt og trebygningen ble tatt i brann. I begynnelsen floy kongen sammen med mengden, men han sprang tilbake i den brennende bygningen for a redde sin elskede gitar og kom nesten ikke i live. Da han l rte at mennene kjemper over en kvinne ved navn Lucille, ga han navnet til gitaren for a feire hans n rtrop. Helt siden har han kalt hvert av hans varemerker Gibson-gitarer & ldquo; Lucille. & Rdquo;

I 1951 registrerte han sin syvende singel, «Three O ‘Clock Clock, & rdquo; som ble en nasjonal hit, bor pa nummer ett pa Rhythm and Blues-diagrammene i 15 uker. Pa grunnlag av denne hitrekordet, startet han sin forste nasjonale turne. Han oppsto for forste gang i New York, forkortet sitt scenenavn til B.B. King, navnet han og hans musikk har reist rundt om i verden. Han likte et andre nummer en R & B-treff med 1952, og du kjenner ikke meg. & Rdquo; Flere hit poster fulgt, med & ldquo; Vennligst elske meg, & rdquo; og «Du oppfordrer meg, Baby.» I 1955 hadde han gitt opp sin radiojobb til a reise pa heltid, og kjopte en buss han kalte & ldquo; Big Red & rdquo; a transportere bandet sitt. B.B. og bandet spilte 342 en-natt-stands i 1956 alene.

Likevel i slutten av 20-arene, hadde han blitt en av de ledende aktorene pa blueskretsen. Publikum fra Deep South til de store byene i Norden var begeistret for sin rike, varme stemme og revet i sin humor og folelsesdybde. Aspirerende gitarister studerte hans plater for a etterligne sin sang, stinging tone. Med sin sprekkhornsdel skapte han en ny fusjon av evangelium, jazz, pop og tradisjonell blues som satte en ny standard.

3. april 1978: B.B. King spiller til et pakket auditorium av beboere ved Massachusetts Correctional Institution i Norfolk, Virginia. Konge har spilt i fengselsmengder siden 1972, da han og Boston advokat F. Lee Bailey dannet Stiftelsen for fremmote av Inmate Rehabilitation and Recreation, en innsatt organisasjon.

Katastrofen rammet i 1958 da hans turbuss kolliderte med en gassbil pa en bro i Texas. Kongen var ikke ombord og ingen av hans musikere ble alvorlig skadet, men lastebilsjaforen ble drept, og bussen ble brent utenfor reparasjon. Kings forsikringsselskap var i ferd med a opploses etter foderal anti-trust handling, og ulykken skjedde pa selve helgen kongens forsikring ble avsluttet.

B.B. King utforer pa det beromte Blues-huset under 2004-toppmotet i Chicago.

Det tok ar for Kongen a betale tilbake gjeldene, og mens han var popul r blant svarte publikum pa slutten av 1950-tallet, oppnadde han ikke crossover suksess med hvite publikum som samtidige som Fats Domino, Chuck Berry og Little Richard likte. En endring av plateselskaper gjorde lite for a oke Kings karriere, og i begynnelsen av 60-tallet var hans forste fans aldrende og publikum hans svindlet, til tross for en annen radiostreff, 1960s «Sweet Sixteen, Part I.»


Vil du spille i det mest populære kasinoet? Vi samlet det for deg. Trykk her nå!